Maak een overzicht van de organisatiegebonden informatie, zoals bijvoorbeeld waarden, normen of resultaten die ervoor kunnen zorgen dat je medewerker nog beter presteert. Waar wil je naartoe met je organisatie op korte en lange termijn? Zeker voor nieuwe medewerkers is dit zeer belangrijk.
Neem telkens de functiebeschrijving bij de hand en toets af of de opleidingen bijdragen tot de resultaatsgebieden van die specifieke functie.
Gaat het om een plan voor nieuwe medewerkers? Dan zullen de opleidingen vooral gericht zijn op kennis die nodig is om de job uit te oefenen: kennis van IT-systemen en softwarepakketten, procedures, enz.
Is er nood aan bepaalde opleidingen bij medewerkers die al langer in dienst zijn? Dit kan bijvoorbeeld blijken uit het jaarlijkse samenwerkingsgesprek.
Zijn er binnen het bedrijf mensen die over de nodige kennis beschikken, zodat zij met hun expertise collega’s kunnen ondersteunen?
Misschien kwamen er tijdens de sollicitatieprocedure bepaalde werkpunten naar boven die je meteen kunt integreren in het opleidingsplan.
Stap 2: Organiseren
Interne opleidingen kan je bijvoorbeeld één-op-één organiseren, onder de vorm van een meter/peterschap. Zorg er in dat geval wel voor dat de meters/peters voldoende ondersteuning krijgen in hun rol en waak erover dat hun aanpak strookt met die van het bedrijf.
Opleidingen organiseren in groep heeft als groot voordeel dat het de band tussen collega’s versterkt. Bovendien zorg je voor een waardevolle kruisbestuiving.
Is er nood aan nieuwe inzichten of een bepaalde expertise? Schakel een externe trainer in. Kan de opleiding intern georganiseerd worden? Verzeker je er dan van dat je de juiste kennis in huis hebt.
Voor nieuwe medewerkers is het belangrijk om van bij de start zicht te hebben op het volledige ‘instaptraject’ en te weten wat er precies van hen verwacht wordt. Wanneer gaan de opleidingen door? Door wie worden ze gegeven? Wat is de inhoud en wat is het doel?
Is er een duidelijk stappenplan voor mensen die intern willen doorgroeien naar een andere functie? Worden zij goed begeleid doorheen dat traject?
Stap 3: Evalueren
Verzamel na elke opleiding de reacties en ervaringen van de medewerkers die ze gevolgd hebben.
Wat wordt er concreet gedaan met de kennis uit de opleiding? Welke acties worden er meegenomen?
Hoe kunnen we de kennis die we hebben opgedaan, delen binnen een groep, een team, de organisatie?
Stel de opleidingen die je organiseert geregeld in vraag en ga na of ze nog steeds het beoogde resultaat hebben en of ze bijdragen tot de groei van de organisatie.
Schrijf je in voor de nieuwsbrief om op de hoogte te blijven van onze activiteiten om voor jou de beste job in ICT, techniek of engineering te vinden. De job die helemaal klopt, want dat vinden wij niet meer dan normaal.