Jelle Deketele
Matching Talent
Onze TalentTeams vinden duurzame matches voor jou
Waar ligt jouw talent?
Mist u een rode draad doorheen uw HR-beleid? Een houvast bij strategische beslissingen en een inspiratiebron voor nieuwe ideeën? Dan is een jaarthema een absolute aanrader. Ga meteen aan de slag met onze praktische tips!
Vergelijk het met het jaarthema bij de scouts. Elk jaar opnieuw kijken de leden, van leiders tot kapoenen, er reikhalzend naar uit: een nieuw jaarlied, een nieuwe kreet, een nieuw kenteken… Met als gevolg een stroom aan nieuwe inspiratie en ideeën. Vol trots en goesting gaan ze ervoor, een heel jaar lang.
Ook in een bedrijf zorgt een jaarthema voor een nieuw elan. Een centraal thema waar u binnen uw bedrijf een jaar mee aan de slag gaat. Een kapstok als het ware, dat inspirerend werkt, een houvast biedt bij strategische beslissingen en uw medewerkers motiveert om dat stapje verder te gaan. Het opleidingsplan, het marketingplan, een klantenevenement, de jaarlijkse teamdag… Alles is met elkaar verbonden en staat in het teken van één gemeenschappelijk doel. Gedaan met ellenlange meetings, om dan uiteindelijk verder te borduren op voorgaande jaren. Elk jaar opnieuw een dosis inspiratie en goesting!
Ok, u bent overtuigd. In 2020 gaat u ervoor. Maar waar vindt u inspiratie voor een toepasselijk jaarthema? Enkele tips:
Vertrek vanuit een boek
Lezen geeft je een bredere kijk op de dingen en laat je stilstaan bij je eigen overtuigingen. Bovendien is een boek een handig werkinstrument om in team rond te werken. Het kan de aanleiding zijn om rond bepaalde thema’s te brainstormen of kan dienen als startpunt van een debat. Zo lezen alle vind!ers elk jaar een boek dat past binnen het vind! jaarthema en waarrond ze met workshops samen aan de slag gaan. Hun inzichten delen ze op het einde van het jaar met de hele groep.
Ga te rade bij uw medewerkers
Laat alle medewerkers binnen uw bedrijf meedenken over een mogelijk jaarthema en laat ze meestemmen welk idee het wordt. Een ideeënbus, een digitaal prikbord… Alles kan. Betrokkenheid verzekerd!
Ga te rade bij uw klanten
Ongetwijfeld hebben ook uw klanten heel wat frisse ideeën. Vraag hen naar de trends in hun sector, de dingen waar ze tegenaan lopen, zaken die beter kunnen… Je houdt de vinger aan de pols, ontdekt opportuniteiten en doet inspiratie op.
Nog inspiratie nodig? Bij vind! werkten we de afgelopen jaren rond erg uiteenlopende thema’s. We delen ze graag met u!
De eerste pijler van het vind!-DNA is “het verschil maken”. In 2017 gingen we nog een stapje verder en maakten we het verschil in het kwadraat. Tijdens de jaarlijkse groeidag zetten we ons vrijwillig in voor enkele goede doelen in de regio. Als teamactiviteit volgden we met het hele bedrijf een EHBO-cursus, om ook in noodgevallen het verschil te kunnen maken.
vind! kleurde in 2018 naast blauw ook een beetje rood. Passie voor de collega’s, passie voor de klant, passie voor de kandidaat, passie voor ons vak. Het hele jaar door werden klanten en collega’s verrast met onverwachte attentie’s. Elk team kreeg een passiebudget toegewezen om op een originele manier de vind!passie te verspreiden.
Het hele jaar gingen vind!ers op zoek naar nieuwe kennis, inspirerende verhalen en out-of-the-box ideeën. We trokken naar de Web Summit in Lissabon, volgden met z’n allen een intensieve beursopleiding, openden de ogen van bedrijven in de regio op het inspiratieontbijt rond Omdenken en nodigden Sven Mastbooms uit als gastspreker op een van onze inspiratiemomenten. Alle inzichten werden opgelijst en digitaal verzameld.
Gaat u voor nieuwe inspiratie in 2020? Wacht niet langer en ga meteen aan de slag! Laat dat alvast uw eerste goede voornemen zijn voor het nieuwe jaar.
Het jaarthema van vind! in 2020 luidt als volgt: vind!ers zijn vanaf nu geen MedeWerkers, wel SamenWerkers!
Lees hier onze andere blogs voor nog meer goede voornemens.