Jelle Deketele
Matching Talent
Onze TalentTeams vinden duurzame matches voor jou
Waar ligt jouw talent?
In onze blog “Hoe voorkom je dat medewerkers na hun verlof vertrekken?” benadrukten we al hoe belangrijk het is om naar je medewerkers te luisteren. Om de vinger aan de pols te houden en oog te hebben voor de signalen die erop wijzen dat mensen twijfelen. Maar hoe pak je dat concreet aan? Met deze tips en een handige template zetten we jou op weg.
Het ideale samenwerkingsgesprek is veel meer dan een gesprek over het ‘functioneren’ van een medewerker binnen een bedrijf. Het is een gesprek over kansen en uitdagingen, over de toekomst, over hoe leidinggevende en medewerker nog beter kunnen samenwerken. Bij vind! spreken we dan ook steevast niet over een ‘functioneringsgesprek’, wel een ‘samenwerkingsgesprek’, ondertussen een vaste waarde bij zowel de kandidaten die via ons starten als onze eigen vind!ers.
Hoe je het ook noemt, ga tijdig het gesprek aan. Zo krijg je niet alleen de kans om proactief in te grijpen, je geeft je medewerkers bovendien de ruimte om te groeien, hun talenten verder te ontplooien en zo gelukkiger te zijn in hun job. Wat uiteindelijk ook het bedrijf ten goede komt. Een win-win dus!
Hoe je dat gesprek concreet aanpakt? Wij inspireren je met 6 direct toepasbare tips. Als klap op de vuurpijl delen we onze handige template die je gratis kunt downloaden.
Tip 1: Plannen
Om ervoor te zorgen dat “het er dit jaar weer niet van gekomen is” of dat het gesprek voortdurend wordt uitgesteld, stel je een vaste planning op die je voor iedereen consequent toepast. Bijvoorbeeld: een eerste gesprek 3 maanden na de opstart, een tweede gesprek na 6 maanden en daarna telkens jaarlijks. Je brengt duidelijkheid en maakt van het samenwerkingsgesprek een vast onderdeel van je onboarding traject.
Tip 2: Een voorbereid man of vrouw …
Een goed gesprek begint met een goede voorbereiding. En dat geldt zowel voor jezelf als voor je medewerker. Stel een vragenlijst op die jullie beiden op voorhand invullen. Het verplicht je om vooraf goed na te denken, zodat je op het gesprek zelf zeker niets vergeet.
Tip 3: Niet altijd op kantoor
Een samenwerkingsgesprek hoeft niet altijd op kantoor door te gaan. Een nieuwe omgeving brengt vaak nieuwe inzichten en je voelt je meer op je gemak. Combineer het gesprek met een wandeling of een lunch. Of probeer die leuke koffiebar op de hoek eens uit. Zo leg je de nadruk op het feit dat het een gesprek is in twee richtingen, waarbij elke partij zijn inbreng heeft.
Tip 4: Kijk naar de toekomst
Kijk tijdens een samenwerkingsgesprek niet alleen naar het verleden. Natuurlijk moet er ruimte zijn om bepaalde frustraties of werkpunten te benoemen. Ze zijn tenslotte een kans op verbetering. Leg vooral de nadruk op de mogelijkheden voor de toekomst. Wat vind jij belangrijk met het oog op de toekomst van het bedrijf of het team? Wat zijn de ambities van de medewerker? En hoe kunnen jullie die op elkaar afstemmen?
Tip 5: Op maat
Bij de eerste tip raadden we aan om consequent te zijn voor iedereen. Dat geldt uiteraard voor de frequentie van het gesprek, niet voor de inhoud. Een vaste vragenlijst kan een leidraad zijn, maar stem je vragen af op de persoon en zijn/haar functie. Zo toon je dat je je medewerker kent en weet wat voor hem/haar belangrijk is.
Tip 6: Duidelijk actieplan
Vat op het einde van het gesprek kort samen wat jullie hebben besproken en giet de concrete actiepunten in een actieplan. Dit kunnen zowel actiepunten zijn voor jezelf als voor je medewerker. Bepaal een deadline per punt en leg meteen een volgend gesprek vast. Maak meteen van de gelegenheid gebruik om een opleidingsplan voor het komende jaar op te stellen.
Download de gratis template en maak van het samenwerkingsgesprek een cruciale tool in jouw hr-aanpak: