Jelle Deketele
Matching Talent
Onze TalentTeams vinden duurzame matches voor jou
Waar ligt jouw talent?
Onboarding. Een term die je als hr-verantwoordelijke of zaakvoerder ongetwijfeld af en toe wel eens hoort vallen. Maar wat betekent het juist? En vooral: wat zijn de voordelen van onboarding en waarom moet je hier als organisatie zeker op inzetten? We vroegen het aan onze experte van dienst: Tineke Van Hoof, HR Business Partner binnen vind!.
Tineke: “Onboarding is veelomvattend. Maar in de eerste plaats is onboarding voor mij zorgen voor een zachte landing voor je nieuwe medewerker. Zorgen dat alles goed voorbereid is en je hem een warm en vooral oprecht welkom geeft. Met als uiteindelijke doel om je nieuwe collega op z’n gemak te stellen, vlot te laten integreren en meteen deel te laten voelen van het team.
Ook deel van een onboarding is helder communiceren wat er van de nieuwe medewerker verwacht wordt en waarop hij beoordeeld zal worden. Dat zorgt voor duidelijkheid en bijgevolg ook voor rust in het hoofd. En tegelijk is onboarding ook het opbouwen van een vertrouwensrelatie. Langs beide kanten. Een goede onboarding maakt van medewerkers échte ambassadeurs."
Tineke: “De realiteit is dat we in een wereld leven waarin talenten keuze te over hebben en regelmatig van job wisselen. Door een efficiënte, authentieke en doordachte onboarding kan je je als organisatie onderscheiden van de rest. Wat helpt om nieuwe talenten aan te trekken, maar zeker ook om gevestigde waarden binnen je firma nog meer aan je te binden. Door consistent in te zetten op een goede onboarding bouw je geleidelijk aan een sterke equipe uit.”
Tineke: “Waar moet ik beginnen? Er zijn zoveel voordelen aan een goede onboarding. Ik stel voor dat ik de 5 belangrijkste voordelen even meegeef:
Een goede onboarding zorgt ervoor dat nieuwe medewerkers de tools, processen en cultuur binnen je organisatie begrijpen. Ze zien meteen the bigger picture en kunnen zo zelf logische linken leggen. Dat resulteert in een snellere leercurve en verhoogde productiviteit binnen een korte tijd. Ze weten ook wat er van hen verwacht wordt. Een vage jobomschrijving of onduidelijke verwachtingen zijn een killer voor de werkvreugde.
Het is cruciaal dat je nieuwe collega zich verbonden voelt met je bedrijf. Idealiter nog vóór de allereerste werkdag. Op die manier kan je snelheid maken en maak je vanaf het prille begin van de samenwerking meteen het verschil.
Geef je nieuwe medewerker direct het gevoel dat hij deel uitmaakt van het team door de waarden, missie en visie van het bedrijf helder voor te stellen. Zorg ook dat je allebei realistische verwachtingen schept en die duidelijk met elkaar communiceert.
Door in te zetten op een gestructureerde onboarding toon je als organisatie dat je investeert in je personeel. Niet alleen versterkt het je imago als werkgever, het trekt ook toekomstige kandidaten aan die bewust op zoek zijn naar een nieuwe werkplek waar er een positieve sfeer hangt en waar de medewerkers centraal staan.
Geef nieuwe collega’s het gevoel dat ze vanaf het allereerste moment deel uitmaken van je team. Op die manier voelen ze zich sneller gewaardeerd en bouwen ze sneller een band op met je merk.
Stel niet alle taken uit, maar toon je nieuwe collega al kort even wat de job allemaal te bieden heeft. Zo bied je perspectieven. Het helpt je nieuwe medewerker om een duidelijk beeld te schetsen van wat de volgende stappen zijn en waarnaar hij toe aan het werken is.
Doordat je medewerkers goed geïnformeerd zijn over de processen en verwachtingen, is de kans een pak kleiner dat er fouten voorvallen of dat er misverstanden ontstaan. Meer expertise en betere communicatie zijn logische gevolgen van een goede onboarding. En dat is op de lange termijn hoe dan ook kostenbesparend. Want heb je al eens berekend wat de kost is om een medewerker op te leiden en dan te verliezen en dus opnieuw te moeten beginnen? Retentie zorgt ervoor dat deze investering ook langer en beter rendeert.
Tineke: "Zeker weten. Als firma is een goede onboarding de sleutel tot het opbouwen van een sterk, gemotiveerd en loyaal team. En laat ons eerlijk zijn: we weten allemaal hoe belangrijk het is om een goeie equipe rondom je te hebben om consistent het verschil te kunnen blijven maken. Je nieuwe medewerker op zijn beurt zal zich door een goede onboarding sneller in z'n element voelen en gelukkiger rondlopen op de werkvloer.
Ik kan het belang van een goede onboarding niet genoeg benadrukken. Het is een investering die zich op de lange termijn altijd terugbetaalt. Als medewerkers zich vanaf het begin welkom, gewaardeerd en geïnformeerd voelen, zullen ze niet alleen productiever zijn, maar doorgaans ook langer binnen je firma willen blijven werken. Een goede onboarding is naar mijn gevoel dan ook niet optioneel, maar een echte must voor elk bedrijf dat duurzame groei en succes nastreeft."